کار ساخت ۲۶۴۷ باب مکتب در ۱۷ ولایت کشور جریان دارد

content_manager
دوشنبه ۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۴:۳۵
مکتبها

وزارت احیا و انکشاف دهات متعهد است که به سفارش ویژه‌ی رییس جمهور کشور طی دو سال ساختمان ۶۰۰۰ مکتب را در ۳۴ ولایت کشور اعمار کند. این مکاتب دارای صنف‌های درسی، تشناب‌ها، چاه‌های آب آشامیدنی و دیگر ملحقات مورد نیاز بوده و به گونه‌ی پخته و اساسی ساخته خواهد شد.

مکاتب یاد شده در هماهنگی با وزارت معارف ساخته‌ می‌شوند که مسئولیت مشخص کردن جای و منطقه برای ساختمان مکاتب متوجه وزارت معارف بوده و امور تخنیکی و ساختمانی آن را وزارت احیا و انکشاف پیش می‌برد. با ساخت این ۶۰۰۰ مکتب مشکل نبود ساختمان مکاتب از ۶۰ الی ۸۰ درصد کاهش یافته و برای حدود ۲.۱۶ میلیون دانش آموز زمینه‌ی فراگیری تعلیم و تربیه در محیط سالم و مناسب درسی فراهم خواهد شد.

مکاتب یاد شده زیر چتر پروژه‌ی اقرای برنامه ملی میثاق شهروندی وزارت احیا و انکشاف دهات در دو مرحله ساخته می‌شود.‌ در مرحله‌ی اول این پروژه حدود ۲۶۴۷ باب مکتب در۱۹۹ ولسوالی ۱۷ ولایت کشور ساخته می‌شود که کار آن‌ها هم اکنون ادامه داشته در جریان کار این مکاتب حدود ۳.۵ میلیون روز کاری ایجاد می‌شود. هزینه‌ی تطبیق مرحله اول این پروژه‌ ۱۷۵ میلیون دالر است که از سوی بانک جهانی پرداخت می‌شود.

به گفته‌ی وزارت معارف، اعمار شش هزار ساختمان مکاتب برای ۲.۱۶ میلیون دانش آموز فضای سالم درسی ایجاد خواهد کرد.

با تطبیق پروژه‌ی اقرا از یک طرف مشکل ساختمان مکتب‌ها حل شده، از طرف دیگر فرصت کار برای صدها هزار کارگر افغان فراهم آمده و همچنان شوراهای محلی به منظور نظارت از کار ساخت این مکاتب و سهم گیری در آبادانی کشور شان فعال گردیده اند.

در مناطقی که این مکاتب ساخته می‌شوند، باشندگان آن ساخت مکتب‌ها را موثر و مفید می‌دانند. سید کمال، باشنده‌ی ولسوالی دولت آباد بلخ در مورد ساخت مکتب در روستای شان می‌گوید: «اینجا ۲۰ درصد پسران هم سواد ندارند چون ما مکتبی نداشتیم. حالا با اعمار ساختمان مکتب کودکان ما به درس روی می‌آورند و تعلیم می‌کنند. ساخت این مکتب برای روستای ما بسیار مفید خواهد بود.»

دانش آموزی در ولسوالی نهر شاهی بلخ در مورد ساختمان جدید مکتب شان می‌گوید: «پیش از این صنف نداشتیم و روی زمین نشسته درس می‌خواندیم. حالا بسیار خوشحال استیم که برنامه میثاق شهروندی این ساختمان را برای ما ساخته است.»

دانش آموز دیگری از ولسوالی پنجوایی کندهار می‌گوید: «ما در قریه‌ی خود مکتب نداریم و در یک خانه‌ی شخصی درس سبق می‌خوانیم. حالا که میثاق شهروندی برای ما مکتب می‌سازد مشکلات ما حل خواهد شد.»

همین گونه، حاجی فتح خان، باشنده ولسوالی تنی ولایت خوست با اشاره به دانش آموزان دختری که زیر درختان درس می‌خواندند و اکنون کار ساختمان مکتب شان از سوی میثاق شهروندی آغاز شده است، می‌گوید: «دخترانی که امروز زیر سایه درختان و روی سنگ‌ها نشسته درس می‌خوانند، بعد از ساخت مکتب، تعداد شان دو برابر نه که ده برابر خواهد شد و مشکلات ما هم رفع می‌شود.»

گفتنی‌ است که افغانستان در حال حاضر دارای  ۱۸ هزار باب مکتب است و از این میان ۷۹۰۰ مکتب ساختمان ندارد.

 

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۳ - ۱۲:۶
Background image

سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات با معاون نماینده خاص ملل متحد در افغانستان و هیأت همراه اش ملاقات نمود

الحاج ملا محمد یونس آخندزاده سرپرست و زارت احیا و انکشاف دهات امروز در دفتر کارش با آقای اندریکا راتوتی معاون نماینده خاص ملل متحد در افغانستان و هیأت همراه اش ملاقات نمود.

در آغاز. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۲۲:۱۲
Background image

تکمیل و بهره برداری یک بند کوچک در مربوطات ولایت پکتیا

کار ساخت یک بند کوچک در مربوطات ولسوالی زرمت ولایت پکتیا به ارزش بیش از (۴.۹) میلیون افغانی از طریق وزارت احیاء و انکشاف دهات تکمیل و امروز طی محفلی توسط الحاج ملا محمد یونس آخند زاده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۱۲/۲۶ - ۹:۳۰
Background image

برداری (۳۳۱) پروژه های مختلف انکشافی در مربوطات ولایت کاپیسا

(۳۳۱) پروژه مختلف انکشافی برنامه حمایت اجتماعی و معیشتی افغانستان از طریق وزارت احیاء و انکشاف دهات در مربوطات ولسوالی های حصه اول و حصه دوم ولایت کاپیسا به ارزش بیش از (۴۴۱) میلیون. . .

BACK TO NEWS